Browsing Studentoppgaver (HF-IGIS) by Title
Now showing items 959-978 of 994
-
Veien videre : Cued speech og cochleaimplantat : et lovende partnerskap? : en studie av Cued Speech som mulig verktøy i opplæringen av barn med cochleaimplantat i Norge
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2008, Master thesis, 2008) -
Vendepunkt. Fortellinger om å lykkes i skolen med en dysleksivanske.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-02-09)Denne oppgaven presenterer en undersøkelse av hvordan det er mulig å lykkes gjennom skole- og studietid med en dysleksivanske. Studien har vært rettet mot tre personer som har valgt å gjennomføre høyere utdanning, på tross ... -
Vi har ingen å miste - en kvalitativ litteraturstudie av skolens muligheter til å forebygge selvmord
(Master thesis, 2021)Mennesker som velger å avslutte livet sitt har på verdensbasis vært et vedvarende problem i samfunnet, og i Norge er det årlig et sted mellom 500 og 600 som begår selvmord. Det er en sammenheng mellom psykisk helse og ... -
«Vi må hele tiden være på tå-hev»- Samarbeid blant faglærere på videregående mot en inkluderende skole for alle
(Master thesis, 2023)Denne oppgavens hensikt var å undersøke inkludering og samarbeid på den videregående skole. Fordi faglærere på den videregående skolen er lovpålagt å skape inkluderende læringsmiljø, søkte denne undersøkelsen å finne ut ... -
"Vi trenger ikke gjøre eleven mer spesiell enn han er": En kvalitativ studie av hvordan noen norsklærere tilrettelegger for elever med norsk som andrespråk
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har sett på hvordan norsklærere tilrettelegger for elever med norsk som andrespråk i den ordinære norskundervisningen gjennom følgende problemstilling: På hvilke måter organiserer norsklærere ... -
Videregående elevers motivasjon til innsats i kroppsøving.
(Bachelor thesis, 2022)Tittel: Videregående elevers motivasjon til innsats i kroppsøving. Problemstilling: “Hvilke faktorer påvirker motivasjon til innsats i kroppsøvingsfaget hos vg2 og vg3 elever” og “Hvordan har koronarestriksjonene påvirket ... -
Viktige ferdigheter for å oppleve mestring i skolen
(Master thesis, 2023)Å oppleve mestring i skolen er både et viktig og aktuelt tema. Det er viktig fordi barns skolegang har stor betydning og skaper forutsetninger for deres videre liv og utvikling. Aktuelt fordi media og forskning rapporterer ... -
Vilkår for læring og inkludering ved utdanningstilbudet utvidet praksis (UP) i Rogaland fylkeskommune
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-15)Vilkår for læring og inkludering ved utdanningstilbudet utvidet praksis (UP) i Rogaland fylkeskommune er en fenomenologisk studie som gjennom intervju av lærere forsøker å identifisere barrierer for læring og inkludering ... -
Vokabular og kjønn ved skolestart. En kvantitativ studie av vokabularnivå, og literacy miljø hjemme og initiativ til høytlesning blant gutter og jenter i starten av skoleløpet.
(Master thesis, 2015-06-10)Hensikten med denne studien var å utforske kjønnsforskjeller ved skolestart, og å se nærmere på årsaker til kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner. Det er internasjonalt anerkjent at vokabular er en viktig predikator for ... -
Vokabularundervisning - quick and dirty
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Barn begynner på skolen med store variasjoner i vokabularstørrelse. Vokabular spiller en viktig rolle i lesing og elevenes akademiske suksess. Samfunnets krav til literacy øker, og elevenes vokabularstørrelse er en begrensende ... -
Vurdering av innsats i kroppsøving
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: Innsatsbegrepet har hatt et ambivalent forhold til vurderingspraksisen i kroppsøving. Innsats har vært en del av vurderingen i tidligere læreplaner (Reform 94 og Læreplanverket av 1997). Det har også blitt fjernet ... -
Vurdering av ordforståelse
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2010;, Master thesis, 2010)Hensikten med denne masteroppgaven har vært å utforske hvordan to ulike ordprøver kan gi informasjon om elevers ordkunnskaper. I den ene ordprøven som utvikles og prøves ut, testes elevene i forståelsen av flerbetydningsord ... -
Vurdering av skriving hos andrespråkselever på mellomtrinnet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2019-05)Utgangspunktet for denne oppgaven har vært en empirisk forskningsundersøkelse, basert på kvalitative forskningsintervju med åtte norsklærere på mellomtrinnet fra fire forskjellige skoler på Østlandet. Oppgaven berører ... -
Vurdering for læring: en casestudie om hvordan refleksjonslogg kan fremme elevers læring om ligninger på 10. trinn.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-06-15)Denne kvalitative casestudien har hatt til hensikt å se på hvordan refleksjonslogg kan være et redskap for å fremme læring om ligninger i 10. klasse ved å fokusere på framovermeldinger fra læreren. Tilbakemeldingen fra ... -
Vurdering i et tenkende klasserom
(Master thesis, 2023)I kunnskapsløftet 2020 blir det lagt vekt på at elevene skal få muligheten til å arbeide med problemløsning og utforskning. Et tenkende klasserom er en metode hvor en får gjøre akkurat dette. I denne studien har det blitt ... -
Vurdering i kroppsøving etter innføring av LK20
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har til hensikt å undersøke hvordan kroppsøvingslærere praktiserer vurdering. Studien ser på om kroppsøvingslærere har endret sin vurderingspraksis i takt med innføring av den nye læreplanen. Synet på ... -
Vurdering i kroppsøving- fra et elevperspektiv
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06)Denne masteroppgaven er skrevet innenfor seksjonen utdanningsvitenskap profil idrett, ved Universitetet i Stavanger (UIS). Kroppsøvingsfaglig forskningslitteratur viser seg å være mangelfull i Norge. Spesielt gjelder ... -
Vurderinger på topptur - Et innblikk i risiko og beslutningstaking på topptur
(Bachelor thesis, 2021)Topptur har utviklet seg til å bli en populær friluftsaktivitet. Denne oppgaven har tatt for seg hva som ligger bak prosessen for beslutningstaking i forhold til sikkerhet og risiko for erfarne og uerfarne toppturutøvere. ... -
Vurderingspraksisen i matematikkfaget, i en malawisk skolekontekst.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06)Dette masterprosjektet har undersøkt kjennetegn ved vurderingspraksisen i matematikk, i en malawisk skolekontekst. Studien er gjort innenfor et samarbeidsprosjektet mellom Universitetet i Stavanger og University of Malawi, ... -
Welfare and migration: Transitions into and out of welfare benefits receipt among Polish migrant workers in Norway
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Aiming at filling the void of knowledge on the micro foundations of immigrants’ interactions with the host country’s welfare, this dissertation discusses the dynamic model of work-welfare transitions. It explains how ...